Új képfajták a filmben és a moziban

Gollam, egy CGI karakter fejlődése

2015/04/22. - írta: F.adrienn

Peter Jackson feldolgozásában A gyűrűk ura trilógia összesen 17 Oscar-díjat nyert, ami a mai napig elsöprő sikernek bizonyul, nem beszélve az óriási haszonról, ami szintén filmtörténeti jelentőségű. (A három film összesen 270 millió dollárból készült és több, mint 3 milliárd dollár bevételt hozott.) Egyetérthetünk abban, hogy ennek a sikernek egyik kulcsfigurája Gollam volt, aki az első filmtől (2001) A Hobbitig (2012)  meglehetősen sokat változott.

J.R.R. Tolkien képzeletének szüleménye Andy Serkis alakításában és a Weta Digital munkájában teljesedett ki igazán. A CGI karakter, Gollam teljes mértékben Serkis hangjára, arcvonásaira és színészi játékára volt alapozva. Az ikonikus „Gollam- torokhangot" például Serkis saját macskája ihlette, az a mozdulat és hang, ahogy az a szőrcsomókat köhögte fel. A képernyőn megjelenő végleges karaktert viszont a Weta Digitalnak köszönhetjük, akiknek nem kevés fejlesztésébe és kutatómunkájába került az a Gollam, akit ma mindenki ismerhet.

tumblr_mxg7j1jbtj1qfpu78o1_250.gif

 Forrás: A Hátsó Sor Közepe

Gollam volt az első olyan CGI karakter, akinek emberien kellett játszania a képernyőn más karakterekkel egy időben.  Ahhoz, hogy egy karakterbe életet leheljenek az egyik alap: megtalálni a hozzá illő hangot. Nem véletlen, hogy az első nagy lépés Andy Serkis megtalálása volt, akinek hangja tökéletesen passzolt az elképzelt Gollamhoz. Serkis fizikális megjelenése is fontos része lett Gollam fejlődésének, ugyanis az ő fizikális megjelenését akarták rögzíteni, és hozzáadni a digitális Gollamhoz. Így jött a motion capture ötlete.

A király visszatér című részben Serkis maga jelenik meg egy flashback-ben, mint Smeagol, még az elkorcsosulása előtti időszakban. Ez a jelenet eredetileg A két toronyban jelent volna meg, de visszatartották, mert az írók úgy gondolták, hogy a nézők jobban tudnának azonosulni Smeagollal, ha már "ismerősebbek" azzal, akivé vált. Mindez azt jelentette a készítőknek, hogy a második és harmadik filmre át kell tervezni Gollam arcát, vonásait minél jobban Serkiséhez igazítani.

smeagol_5.jpg

Forrás: Wikia

A kiteljesedést azonban 10 évvel később A hobbitban érte el. Ennyi idő elteltével már több tapasztalattal rendelkeztek az alkotók, mert ez idő alatt sok más CGI karakterrel is dolgoztak. Itt már képesek voltak fejleszteni az izomzatot, a csontozatot és az arcot is annak  minden apró nüánszával együtt. Rengeteg kutatást végeztek a fény fontosságáról, arról, ahogyan az visszaverődik a hajról a bőrről a szemről a valóságban. Hogy tényleg elérjék a legélethűbb hatást, tanulmányozniuk kellett a izomrendszer pontos működését az emberi testben, valamint a különböző rétegeket amik körbeveszik azt. Tehát a csontváz, az izomzat, a kötőszövetek, a zsír és bőrréteg egymásra hatását, kapcsolódását. Gollam realitása, abban rejlik hogy benne van egy valódi embernek a különböző döntések kapcsán megszülető minden apró metakommunikációs testbeszéde. A ruha (amit Andy Serkis viselt) mozgását kamerákkal vették fel, ez Gollam külső mozgása, a ruha pedig magát a testben lezajló mozgásokat rögzítette (pl.: izom, csont). Ahogy egy ember mozog, a karakter is ugyanúgy mozogjon - ezt akarták látni az alkotók. Erre kidolgoztak egy új programot a Weta Digital Tissue Systemet, ami rengeteg biomechanikus technológián alapszik mint például az MRI. Ebben a programban mindent lehet látni a csontoktól a bőrig, hogy mi hogyan mozog külön-külön és együtt. Itt anatómiailag építhetik fel a karaktert. Gollamon szinte nincs semmi ruha az egész film alatt ezért, ha figyelmesen nézi az ember, észreveheti ezeket a fontos részleteket.

gollum_510x317.jpg

 Forrás: Wired

Gollam mivel egy CGI figura meg kellett teremteniük külsejének hitelességét is oly módon, mintha egy embert falhoz állítanánk és rávilágítanánk a bőrére. Azt kellett megoldani hogy a bőre úgy viselkedjen mint az igazi emberi bőr, azaz: a ráeső fénysugarak egy része rögtön visszaverődik egy része pedig  behatol a bőr alá, ott szétszóródik, majd különböző szögekből visszaverődik és távozik a bőr alól. Ha közelről megnézzük Gollamot a képernyőn, akkor láthatjuk az összes ráncát, bőrhibáját, pórusait, mindent, ahogy az  emberi bőrön.

És ahol ezt a sok kutatómunkát láthatjuk egyesülni, igazán kifejeződni az Gollam szeme, ami rémisztően élethűre sikeredett. A szemet a legnehezebb megalkotni valóságosra, mert az elnyeli az összes fényt, amit ha nem jól csinálnak meg, akkor tükörszerű lesz, mintha nem ülne mélyen a helyén. A szemeknek ezen kívül értelem segítő funkciója is volt, amihez megint csak a készítők szerteágazó tudása volt szükséges. Gollamnak két személyisége van: a gyerekes Sméagol és a gonosz Gollam. A két toronyban, A király visszatérben és A váratlan utazásban is van olyan jelenet, ahol Gollam és Sméagol veszekszik. Serkis enhyén megváltoztatja hangját és testbeszédét, de a kettősszemélyiség még erősebb hangsúlyozásáért és az érhetőségért csináltak kétféle pupillatágulást: Gollamnak kicsi pupillája van, szúrós tekintete, míg Sméagolnak nagyobb, kitágult pupillái, „őzike" szeme van.

 gollum_the_hobbit.PNG

 Forrás: pixgood.com

Gollam minden tekintetben egy nagyon összetett karakter. További érdekességeket a Weta Digital Tissue Systemről itt olvashatsz:

További felhasznált források:

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Gollum

www.cgw.com

You Tube: https://www.youtube.com/watch?v=w_Z7YUyCEGE

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://digitalvisual.blog.hu/api/trackback/id/tr27378844

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása